Wat heb ik in huis om een lekkere gezonde shake mee te maken?

Natuurlijk kan ik niet in jullie keukenkastjes, koelkast en fruitschaal kijken. Toch weet ik dat het mogelijk is om met slechts een aantal ingrediënten een heerlijke en gezonde shake of smoothie te maken.

Welke soorten heb je?

Er zijn verschillende soorten shakes en smoothies. Je hebt smoothies met enkel fruit, smoothies met fruit en groente of de zogenaamde groene smoothies waar (bijna) alleen groenten in zitten. Daarnaast zijn er shakes met melk, karnemelk of yoghurt. Je kunt bijna oneindig combineren om de meest lekkere smaken te krijgen. Hieronder een aantal voorbeelden.

Fruitmix met yoghurt

Yoghurt shake

Nodig: een aantal vruchten van de fruitschaal, 100 ml yoghurt en honing naar smaak. Lekker in yoghurtshakes zijn zoete vruchten met zacht vruchtvlees zoals aardbeien, mango, banaan en peer. Als je ervan houdt is citroen of limoen ook heerlijk fris. Probeer zelf iets uit en kijk wat jouw favoriete smaak is. Ook hier is Griekse yoghurt erg lekker.

Voorbeeld: Yoghurt-banaan-shake. Hiervoor heb je nodig: 1 grote banaan, 100 ml yoghurt en 1 eetlepel honing. Gooi alles in de blender met eventueel een snufje kaneel. Ook lekker als toetje. De yoghurt kan vervangen worden door Griekse yoghurt.

Fruitsmoothie

Fruit shake

Nodig: een aantal soorten fruit. Er ligt altijd nog wel iets op de fruitschaal, soms misschien iets te oud om nog lekker op te eten. In een smoothie kan dit fruit echter nog goed tot zijn recht komen. Meng bijvoorbeeld appel met kiwi en (versgeperste) sinaasappelsap. Of wat dacht je van ananas, banaan, sinaasappelsap en kokosmelk? Dat laatste is lang houdbaar dus makkelijk om altijd in het keukenkastje te hebben staan.

Groene smoothie

Groente shake

Er zijn heel veel mogelijkheden voor groene smoothies. Als je de smaak totaal niet gewend bent is het verstandig om te beginnen met een mix van groenten en fruit. Probeer bijvoorbeeld een halve komkommer, 1 stengel bleekselderij en 2 appels. Een echte dorstlesser. Voor een ander kleurtje echte groentesmoothie gebruik je een halve rode biet, 1 wortel, 1 stengel bleekselderij en een halve komkommer. Een snufje peper of wat kruiden naar smaak kunnen de smoothie nog lekkerder maken.

Als je gebruik maakt van fruit of honing hoef je geen geraffineerde suikers aan je drankje toe te voegen. De smoothies zijn daardoor niet alleen lekker maar ook nog eens erg gezond. En het is een makkelijke manier om van je overgebleven fruit of groente af te komen! Onthoudt dat je kunt vari?ren en experimenteren zoveel je wilt. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Deel dit bericht met vrienden

Over de auteur

Dylan Mouthaan

Facebook

Sport regelmatig en divers. Bewust bezig met voeding, and I love it. Next challenge: Hele marathon!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *