Stop wasting food! Wat kan je er aan doen?

We gooien jaarlijks bijna 50 kg weg aan ongebruikte voedsel. Heel Nederland doet hier aan mee, including myself. Zonde! Er wordt jaarlijks ter waarde van ? 150 per persoon verspilt. Voor heel Nederland bedraagt maar liefst ? 4,4 miljard. Maar hoe kan je het tegen gaan?

Zonde

Ik ben de laatste tijd steeds meer gaan opletten wat ik zonder pardon de prullenbak in mieter. Vaak is het ongebruikt voedsel wat over datum was, onder de mom van ja dat moet ik is gebruiken/maken bij het eten. En ja hoor, vergeten te gebruiken. Naast dat het zonde is van het geld, is het ook slecht voor het milieu. Laatst kwam ik per toevel een korte documentaire tegen. Zeker het kijken waard! Met name vanaf minuut 19 word je aardig op de feiten gedrukt.

Helaas is de documentaire inmiddels offline gehaald. Op foodwastemovie.com is terug te wanneer waar die word gedraaid.

Wat kan je er aan doen?

Er zijn talloze manieren om voedselverspilling tegen te gaan. Voor mij werkt het volgende vier.

1. Laat je niet in maling nemen

Van het voedsel dat wordt weg gegooid, is het merendeel vanwege de verstreken houdbaarheidsdatum. Zie ook vanaf minuut 17 in de docu. De houdbaarheidsdatum betekend in de meeste gevallen niet dat het product nog gewoon eetbaar is, maar dat kwaliteit verminderd KAN zijn. Gebruik je boerenverstand en bepaal of het product nog prima is te gebruiken. Zien & ruiken zijn je beste middelen 🙂 Alleen even oppassen met vlees, vis en melkproducten.

2. Benut je diepvriezer

Ik koop geen verse blauwe bessen of frambozen voor mijn muesli ontbijt of tussendoortje, maar gebruik diepvries verpakkingen. Koop ik een kiloverpakking kip in bij de supermarkt, gebruik de helft voor avondeten en de rest vries ik direct in. In plaats van de kip in de koelkast te leggen en er na een week achter komen dat je wel erg veel buiten de deur hebt gegeten = weggooien kip.

3. Noten en zaden!

I’m (fan of) nuts. Persoonlijke heb ik heel erg veel baat bij gehad om mijn favorite avondsnack, chips, over te stappen op, noten en zaden. In combinatie met magere yoghurt of kwark is dit een lekkere en gezonde alternatief. Het grote voordeel van noten is de lange houdbaarheidsdatum. Je kan het makkelijk maanden bewaren zonder kwaliteitsverlies.

4. Koop slim in

Je kent het wel. Je stapt met een lege maag de supermarkt binnen. En ja hoor, je loopt met de grootste onzin naar buiten. En vaak ook nog in te grote hoeveelheden. Ook hier had ik nog een handje van. Sinds kort maak ik weekschema’s voor met name mijn avondeten. Zo hou ik rekening met hoe vaak ik thuis eet of buiten de deur. 2-3 uitgebreide hoofdgerechten en 2 simpele of left overs werkt prima. De rest eet vaak buiten de deur. Het grote voordeel is dat je maar 1 a 2 x per week boodschappen hoeft te doen. Meer tijd over sporten en bloggen 😉

Start now!

Nog niet overtuigd? lees dan ook nog het onderzoek. Wat zijn jouw tips voor het tegen gaan van voedselverspilling?

Deel dit bericht met vrienden

Over de auteur

Dylan Mouthaan

Facebook

Sport regelmatig en divers. Bewust bezig met voeding, and I love it. Next challenge: Hele marathon!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.