Top 5 groenten

Top 5 gezonde groente

We weten natuurlijk dat het belangrijk is om gezond te eten en hierbij is groente erg belangrijk. In dit artikel wil ik jullie meenemen in mijn top 5 groente en meteen uitleggen waarom dit mijn top 5 is. Belangrijk hierbij is dat we stilstaan bij de voordelen van deze groentesoorten maar daarnaast ook goed kijken naar de soorten die passen bij een actief leven en ondersteunen bij het op peil houden van je gewicht.

1ste plaats: Broccoli

Broccoli is super gezond en daarnaast ook erg lekker als je het goed klaarmaakt. Je kunt ervoor kiezen om de broccoli te stomen, Dit heeft mijn voorkeur vanwege het behoud van de meeste voedingsstoffen, wokken of een lekker eitje eroverheen. Tal van mogelijkheden dus.

Wat broccoli voor mij op nummer 1 zet is de aanwezigheid van een grote hoeveelheid eiwitten en ijzers. We weten dat je als sporter veel eiwitten nodig hebt voor het herstellen van je spieren. Echter is het erg belangrijk om voldoende ijzers binnen te krijgen. Met name bij duursporten zoals hardlopen heb je extra ijzer nodig.

2de plaats: Zoete aardappel

De zoete aardappel bevat veel vitamine A en daarnaast ook Magnesium. In de zoete aardappel zit een ontzettend hoge hoeveelheid vitamine A. We hebben het hier over 700% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Vitamine A is een vet-oplosbare vitamine die het lichaam helpt bij de aanmaak van cellen en het herstellen van je huid. Naast vitamine A is een ander groot voordeel de aanwezigheid van magnesium. Magnesium zorgt ervoor dat de kramp in je spieren afneemt.

3de plaats: Wortel

De derde plaats gaat naar de wortel. De belangrijkste voordel van wortelen voor mij is dat je het rauw kunt eten. Hierdoor is het de ideale snack waarmee je veel vitamine A binnenkrijgt. Daarnaast zijn wortelen ook ontzettend goed voor je ogen en je zicht. Dus wil je het afbreken van je vetcellen een boost geven en tegelijk ook werken aan je zicht dan is de wortel je grootste vriend.

4de plaats: Knoflook

Wegens de geur vermijden veel mensen knoflook. Echter beseffen ze niet wat ze vermijden. Knoflook is ontzettend goed voor de gezondheid en met name je hart. Het is namelijk cholesterolverlagend en verlaagt het risico op een hartaanval en hersenbloedingen. Probeer regelmatig knoflook te eten zodat je baat hebt bij de effecten van deze groentesoort. Daarnaast is het ontzettend lekker als je het gebruik in de bereiding van saus of vlees.

5de plaats: Asperges

De asperge is een bron van veel verschillende voedingsstoffen en vezels. Ze helpen daarnaast bij een goede spijsvertering door de aanwezigheid van veel vezels en vitamine C. Bovendien zijn asperges ook een goede bron van eiwitten waardoor het erg populair is bij veel sporters.

Let wel op dat je kiest voor de groene asperge in plaats van de witte variant. Studies hebben aangetoond dat de groene variant meer voordelen heeft omdat het meer kalium, vitamine A en mineralen bevat waardoor het een positiever effect heef top je immuumsysteem.

Tot slot wil ik nog meegeven dat dit slecht 5 groentesoorten zijn. Er zijn natuurlijk veel meer groenten die goed voor je zijn. Wij horen graag wat jouw favoriet is!

Deel dit bericht met vrienden

Over de auteur

Erhan Toz

Sport freak in hart en nieren. Inmiddels een van de meest fanatieke sporters van de groep. Next challenge: Kwart triathlon!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *