top 5 fruit

Top 5 gezonde fruit

Vorige week heb ik jullie meegenomen in mijn top 5 groente. In dit artikel neem ik jullie mee in mijn top 5 fruit. Ook in deze top 5 kijken we naar de soorten die je nodig hebt bij een actieve levensstijl. Fruit is echt de snack voor de gezonde persoon. Laat dus lekker de koekjes staan en ga voor een stuk fruit. Lees snel wat de voordelen zijn van mijn top 5 fruitsoorten.

1ste plaats: Avocado

De reden dat avocado zo hoog scoort op de lijst is omdat het ontzettend veel goede vetten bevat en daarnaast ook nog een ontzettend goed effect heeft op je stofwisseling en weerstand. Naast goede vetten bevat avocado veel eiwitten, foliumzuur en vezels. Kortom een ware gezondheidsbooster.

Veel mensen zweren bij 1 hele avocado per dag maar ik beperk het tot een halve avocado omdat een hele avocado meer dan 200 calorieën bevat. Daarnaast is het ook niet een hele goedkope fruitsoort.

2de plaats: Kiwi

De kiwi veroverd deze positie omdat het ontzettend veel vitamines bevat en met name vitamine C. Daarnaast bevat het ook nog eens bijna 40% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine K. De kiwi is dus echt een vitamine bom. Wat ook nog een groot voordeel van de kiwi is dat het zorgt voor een betere huid en helpt bij afvallen. De vezels in een kiwi verlagen namelijk je eetlust en versnellen je stofwisseling.

3de plaats: Blauwe bessen

Deze bessensoort zijn lekker maar tegelijk ook erg voedzaam. Ze zijn erg goed voor en ideaal als snack. Naast de grote hoeveelheden vitamines bevat de blauwe bes de meeste antioxidanten van alle fruitsoorten. Antioxidanten zijn belangrijk om schade aan je lichaam te verbeteren. Vooral bij een actieve levensstijl is het belangrijk om veel antioxidanten binnen te krijgen zodat je beschadiging aan spierweefsel makkelijker en sneller kunt herstellen.

4de plaats: Grapefruit

De grapefruit staat in de top 5 omdat het ontzettend goed voor je is en niet omdat het erg lekker is. De grapefruit is vaak erg zuur van smaak en het duurt even voordat je aan de smaak gewend bent. Maar de voordelen daarentegen zijn zo enorm dat je deze vrucht niet kunt laten staan. Het is zelfs bewezen dat de grapefruit helpt met je spijsvertering en een positief effect heeft op afvallen. Er zit namelijk een stofje in deze vrucht die aan kan zetten tot meer vetverbranding.

5de plaats: Banaan

Last but not least is de banaan. De banaan is een erg populaire fruitsoort en rijk aan aminozuur trypofaan dat door je lichaam wordt omgezet in serotonine. Serotonine zorgt ervoor dat jij je gelukkiger voelt en tegelijk ook je eetlust onderdrukt. Verder bevat banaan veel vitamine B en magnesium waardoor het helpt bij beter slapen en het verminderen van spierkramp.

Tot slot wil ik nog meegeven dat dit slecht 5 fruitsoorten zijn. Er zijn natuurlijk veel meer fruitsoorten die goed voor je zijn. Wij horen graag wat jouw favoriet is!

Deel dit bericht met vrienden

Over de auteur

Erhan Toz

Sport freak in hart en nieren. Inmiddels een van de meest fanatieke sporters van de groep. Next challenge: Kwart triathlon!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.