sporten met een baard

Sporten met een baard en tips voor meer testosteron

Zoals mijn foto al toont met ik een man met een behoorlijke baard. De ene maand langer en de andere maand korter maar sinds een aantal jaren heeft mijn wang geen scheermes gevoeld. Tijdens de vele evenementen waar ik aan deelneem ben ik meerdere malen aangesproken op mijn baard. Ik heb letterlijk een keer de kreet “Mooie baard, je bent er bijna” gehoord tijdens een halve marathon. Echter heeft het sporten met een baard voor- en nadelen.

De voor- en nadelen

Onderzoek laat zien dat een kwart van de mannen last heeft van hun baard tijdens het sporten. Door het zweten gaan de haren irriteren en heeft dit schijnbaar invloed op de prestaties. Echter houden veel vrouwen van een man met baard en doet het goed als een vrouw langs de zijlijn roept dat je een mooie baard hebt. De vraag is dus of een baard wel echt nadelen heeft 🙂 In een aantal sporten heeft een baard juist voordelen. Het gaat in veel gevallen namelijk niet alleen om de prestatie maar ook om uitstraling en intimideren. Denk aan een verdediger bij voetbal of nog beter een verdediger bij rugby. Hier staat intimideren helemaal centraal. Verder straalt een dikke baard een bepaalde ruigheid uit en is het gewoonweg stoer. Helaas heeft niet iedereen een dikke volle baard! Het goede nieuws is dat sporten zorgt voor meer testosteron en testosteron zorgt weer voor een stevigere baard. Hieronder een aantal aanvullende tips om je testosteron te boosten. Testosteron is namelijk naast de groei van je baard ook belangrijk voor meer spiermassa. Hieronder een aantal tips om de testosteronproductie te verhogen.

Zink

Zink is een van de elementen die belangrijk is voor de testosteronproductie. Als je lichaam een tekort aan zink heeft, is het voor je lijf lastiger om testosteron aan te maken. Zink komt voor in vlees, kaas, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren. Eventueel kun je een zink supplement nemen.

Vitamine D

Een tekort aan vitamine D heeft ook invloed op je testosteronproductie. Tijdens de winter raden wij aan om vitamine D supplementen te nemen omdat de hoeveelheid zonlicht laag is. Naast de zon als vitamine D leverancier zit het ook in vette vis. Af en toe naar de visboer op de hoek kan dus geen kwaad.

Slaap

Slaaptekort is een grote testosteronkiller. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat iemand die gemiddeld 8 uur per nacht slaapt veel meer testosteron aanmaakt dan iemand die gemiddeld 4 uur slaapt. Hard sporten en goed slapen dus.

Voeding

Gezond en gevarieerd eten heeft ook invloed op je testosteronproductie. Langdurig afvallen en vetarm eten heeft echter een negatief effect. Het is dus belangrijk om te streven naar een evenwichtig voedingspatroon waarbij je goede vetten meeneemt in je schema.

SEX

Last but not least…. Sex is een goede manier om je testosteronproductie omhoog te krijgen. In tegenstelling tot de vorige tips is dit een snelle boost. Bij een gesprek tussen een man en vrouw komt er al meer testosteron vrij laat staan als je overgaat tot de le moment supreme. Voor meer sex kunnen wij helaas geen supplement bieden maar zink en vitamine D je hier

bestellen.

Deel dit bericht met vrienden

Over de auteur

Erhan Toz

Sport freak in hart en nieren. Inmiddels een van de meest fanatieke sporters van de groep. Next challenge: Kwart triathlon!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.