De meest gehoorde smoesjes om te zondigen

Goed gezond eten. Het is je beste vriend, maar ook je grootste vijand. Het is best lastig om dit aspect elke dag weer terug te laten komen. Daarom verzin ik (en vele anderen) heel veel smoesjes om dit niet te hoeven doen. Hopelijk kan ik mezelf (en al deze anderen) ervan overtuigen dat smoesjes gebruiken absoluut niet slim is.

Als je smoesjes namelijk niet gebruikt, zorg je automatisch goed voor jezelf. Je liegt jezelf niet voor en je gaat ook nog eens gezond eten. Nu de feestdagen achter ons liggen en de voornemens zijn gemaakt, is het tijd om goed om te gaan met de meest gehoorde smoesjes.

1. Na het weekend ga ik echt weer gezond eten

Het is weekend, je gaat op stap of uit eten. Gezond eten komt er dan niet van. Je vertelt jezelf dan dat je na het weekend weer gezond gaat eten. Dat is natuurlijk niet zo?n handig smoesje. Heel de week werk je aan gezond eten en dan verwaarloos je dat in het weekend. Dat is erg jammer. Natuurlijk mag je voor jezelf soms een oogje dichtknijpen, maar in het weekend alles eten en drinken wat los en vast zit is zonde. Je hebt dan eigenlijk heel de week gewerkt voor niets.

Last van snacken in het weekend? Dan heb ik 4 praktische tips om snacken te voorkomen.

2. Ik heb vandaag al één ongezond voedingsmiddel gegeten, dus dan maakt de rest van de dag ook niet meer uit!

Als je één iets ongezonds hebt gegeten is dat dan slecht? Heb je dan de neiging om te zeggen dat het dan geen nut meer heeft voor de rest van de dag. Niet doen!

Als je gezond wilt eten en dit vol wilt houden, moet je jezelf zelfs soms wat ongezonds gunnen. Zo word gezond eten een levensstijl in plaats van een eindeloos dieet. Dat jij één misstap hebt gemaakt, betekent niet meteen het einde van de wereld. Als je dit voor de rest van de dag gewoon weer goed oppakt, dan is er niets aan de hand. Lees ook Hoe ga je om met eetbuien.

Spaar de vettige en suiker rijke voeding op tot je wekelijkse snackdag. Zo voorkom je slechte eetgewoontes gedurende een hele week. In mijn geval is zaterdag snackdag. Dan neem ik alles maar even voor lief neem en eet ik met gemak een Ben & Jerry's in één keer wegwerk. Hmmmmm Cookie Dough 🙂

Door de hele week op je calorieën, (verzagdigde) vetten en eiwitten te letten bouw je een goed eetpatroon op, maar is het goed om dit één per week af te wisselen. Zo raakt je stofwisseling niet gewend aan je laag aantal calorieën.

3. Gezond eten op vakantie hoeft niet

Het hele jaar heb je hard gewerkt om gezond te eten. Dan ga je op vakantie en gun jezelf lekker eten. En drank. Ook dat is jammer. Natuurlijk mag je lekker eten en hoeft het niet alleen gezond te zijn, maar de rem helemaal loslaten is niet zo handig. Dan heb je namelijk het hele jaar voor niets gewerkt en kun je na de vakantie weer vanaf nul beginnen. Is dat het echt waard? Behoud je gezonde gewoontes met een verantwoorde ontbijt en lunch. En maak bijvoorbeeld een paar keer een uitzondering voor heerlijk, maar tikkeltje ongezond avondeten.

Wat zijn jouw smoesjes?

En zijn de smoesjes herkenbaar? Welk smoesje gebruik jij vaak? Laat het ons weten.

Over de auteur

Dylan Mouthaan

Facebook

Sport regelmatig en divers. Bewust bezig met voeding, and I love it. Next challenge: Hele marathon!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *