Slaap jezelf gezond

Je sport drie keer per week, zorgt voor voldoende beweging per dag, laat de ongezonde dingen staan en zorgt ervoor dat je genoeg groente en fruit eet per dag. Toch val je maar niet af en voel je je eigen niet zoveel beter. Waar kan dat nou aan liggen? Het antwoord is heel simpel. Je slaapt waarschijnlijk niet genoeg.

Minder slaap, meer hormonen

Als je onvoldoende slaapt, heeft dat negatieve gevolgen voor je hormoonhuishouding. Deze wordt namelijk in je rustperiode bijgesteld en gekalibreerd. Als je niet aan minstens 7 uur slaap per nacht komt, dan is deze huishouding totaal ontregelt, wat er voor zorgt dat jij gaat aankomen.

Cortisol

Zo maakt je lichaam ten eerste meer van het stresshormoon Cortisol aan. Dit hormoon beschermt het lichaam wanneer het in gevaar is. Maak je echter te veel van dit hormoon aan, dan zegt het tegen je lichaam dat je vetreserves overdag niet aangesproken mogen worden. Met andere woorden, het afvallen stagneert.

Ghreline en leptine

Naast Cortisol maakt je lichaam ook nog eens extra Ghreline aan. Dit hormoon is verantwoordelijk voor het afgeven van signalen aan de hersenen wanneer je honger hebt. Hoe meer Ghreline je hebt, hoe meer signalen er afgegeven worden.

Daar staat dan weer tegenover dat je minder Leptine aanmaakt. Dit hormoon verteld je hersenen juist wanneer je vol zit. Tel de twee maar eens bij elkaar op. Je hebt vaker honger en zit minder snel vol. Als je lichaam je reserves dan ook nog eens niet verbrand heb je het recept voor gewichtstoename.

Hersenen

Niet alleen je hormoonhuishouding wordt geregeld in je slaap, ook je hersenen kunnen dan tot rust komen. Op het moment dat je onvoldoende slaapt worden bepaalde gedeeltes in je hersenen geprikkeld. Een van die gedeeltes is verantwoordelijk voor het maken van beslissingen en het in de hand houden van impulsief gedrag. Hoe minder je slaapt, hoe groter de kans is dat je impulsen de overhand krijgen. Het weerstaan van een slechte hap wordt dus alsmaar moeilijker.

Ook het gedeelte in de hersenen wat dopamine aanmaakt wordt erg geprikkeld. Dopamine zorgt ervoor dat jij je gelukkig en beloont voelt. Je lichaam maakt dit aan als je lekker intensief sport, maar ook als je bijvoorbeeld chocolade of fastfood eet. Wanneer je slaaptekort hebt wilt dit gedeelte van de hersenen heel graag een input en vaak op hele korte termijn. Je hersenen vertellen je dus letterlijk dat je moet snacken en wel nu.

Less is more

Deze uitspraak is zonder meer waar. Minder slaap is meer eten. Naast alle hormonen en prikkels kan je lichaam namelijk moeilijk onderscheid maken tussen een hongergevoel en vermoeidheid. Het kan dus zo maar zijn dat je lichaam jou verteld dat het heel graag wilt slapen, maar dat jou hersenen dit interpreteren als een hongerprikkel. Dit laatste gebeurt heel vaak in de avonduren. Dat is dan ook de reden dat veel mensen 's avond sneller naar een vette snack grijpen dan gedurende de dag.

Stel je lichaam dus niet teleur, maar luister. Gemiddeld heeft een mens tussen 7 en 9 uur slaap nodig. Zorg ervoor dat je hier aan voldoet, het zal je namelijk goed doen.

Deel dit bericht met vrienden

Over de auteur

Dylan Mouthaan

Facebook

Sport regelmatig en divers. Bewust bezig met voeding, and I love it. Next challenge: Hele marathon!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *