Hoe bereid ik mijn runs (hardlopen) voor?

Zoals we allemaal weten is een goede voorbereiding vaak al het halve werk, zo ook bij het voorbereiden van runs. Om deze reden wil ik dan ook graag een aantal tips delen om je run van tevoren goed voor te bereiden en het resultaat te bereiken wat je graag wilt.

#1: Zoek iemand om samen mee te trainen

Het trainen wordt vaak dragelijker als je samen met iemand anders traint. Dit omdat je op deze manier elkaar weer kunt aansporen om je resultaat iedere keer weer te verbeteren.

#2: Plan je trainingen en voer deze dan ook uit

Dit klinkt erg simpel, maar is vaak toch lastiger dan gedacht. Bij veel mensen schiet het er vaak bij in en wordt er uiteindelijk helemaal niet getraind, of een stuk minder dan gewenst. Spreek samen met iemand af (als dit mogelijk is) om te trainen en voer dit dan ook uit.

#3: Houd een loop tempo aan waar jij je goed bij voelt

Een veel gemaakte fout is om meteen hard van stapel te lopen, veel mensen gaan dan ook vaak harder rennen dan dat ze eigenlijk aan kunnen waardoor ze adem te kort hebben. Het beste is om een tempo aan te houden waarbij je normaal kunt ademhalen en praten. Je zult merken dat het loop tempo naar mate je vaker traint steeds sneller wordt.

#4: Doe een goede warming-up en een cooling-down

Iedere deskundige zal je altijd aanraden om een goede warming-up te doen om blessures te voorkomen. Begin dus voordat je gaat hardlopen altijd met een warming-up van ongeveer vijf a tien minuten. Als warming-up loop ik altijd op een rustig tempo in en doe ik wat oefeningen om mijn spieren los te maken. Als cooling-down doe ik eigenlijk hetzelfde plus wat rek en strek oefeningen. Tijdens mijn trainingen heb ik gemerkt dat een goede warming-up en een cooling-down eigenlijk onmisbaar zijn.

Welke tips heb jij om een run voor te bereiden?

Deel dit bericht met vrienden

Over de auteur

Dylan Mouthaan

Facebook

Sport regelmatig en divers. Bewust bezig met voeding, and I love it. Next challenge: Hele marathon!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.