Hardlooptips voor beginners

Voor veel mensen lijkt hardlopen de ideale hobby: je kunt deze sport werkelijk overal uitoefenen, en na aanschaf van goede schoenen is het helemaal gratis. Terwijl je rent werk je niet alleen aan je conditie: je snuift ondertussen de frisse buitenlucht op en ziet vaak dingen die je anders niet gezien zou hebben. Er zijn echter wel een aantal dingen waar je als beginnende hardloper rekening mee moet houden?

Het lijkt z'n een goed idee

Nu in de lente zijn dat bijvoorbeeld jonge lammetjes, of vogels die hun jongen eten geven. Ren je heel vroeg dan heb je kans op een prachtige zonsopkomst terwijl je in de vroege avond de zon onder kunt zien gaan. Tijdens het hardlopen kun je het jezelf veroorloven om even nergens aan te denken of om juist je gedachten te ordenen zodat je daarna weer een frisse kijk op alles hebt. Zelf loop ik sinds 2009 hardloopwedstrijden. De volgende tips raad ik ten harte aan voor een beginnende hardloper.

Start met goede hardloopschoenen

Aan het begin van dit artikel werd het al even genoemd: goede hardloopschoenen. Heb je deze niet, probeer die toch echt te kopen voor je begint. Je hebt anders kans op blessures die gemakkelijk voorkomen hadden kunnen worden met goede schoenen, en dat kan erg demotiverend werken.

Ik heb zelf gelopen (en goede ervaringen met) Asics, Nike en nu op Adidas (Boost 1e generatie). De belangrijk advies die ik kan geven is het uitproberen van zoveel mogelijk hardloopschoenen (merken). De (corrigerende) afwijking van je voeten en de comfort zijn voor mij het belangrijkst. Dat ze er leuk uitzien is meegenomen.

Als je regelmatig loopt (2-3x per week) dan doe je er goed aan om elke twee jaar een nieuw paar te kopen. Koop dan niet blind de opvolger van je huidige hardloopschoen of blijf niet hangen in dezelfde merk. Probeer de andere merken ook. Bij de overstap van Nike naar Adidas merkte ik direct een verbetering in mijn tijd.

Valkuilen

Daarnaast moet je niet te snel te veel willen. Denk dus niet dat je op dag 1 gelijk 5 kilometer moet kunnen rennen maar bouw dit langzaam op. Er zijn op internet vele schema's te vinden die jou goed kunnen begeleiden naar het rennen van 5 kilometer, soms binnen een bepaalde tijd. Naast het rustig opbouwen van de afstanden en snelheden die je rent moet je jezelf ook genoeg rust gunnen. Ren nooit twee dagen achter elkaar en neem een dag extra rust als je merkt dat je spieren erg moe zijn of zelfs pijn doen.

Deze eerste tips in acht nemend kun je beginnen met het leren kennen van deze heerlijke sport. Vraag niet te veel van jezelf en geniet vooral van al het moois dat je onderweg tegenkomt. Waar geniet jij tijdens het hardlopen het meeste van?

Over de auteur

Dylan Mouthaan

Facebook

Sport regelmatig en divers. Bewust bezig met voeding, and I love it. Next challenge: Hele marathon!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *