Eiwit, wat heb je eraan?

Je kunt de eiwitrijke di?ten de laatste tijd moeilijk gemist hebben; op iedere gezondheidsblog en dieetwebsite staan er pagina's over volgeschreven, en de eiwitrijke recepten vliegen je in ieder tijdschrift om de oren. Maar waarom zijn die prote?nen nu zo populair, en hoe kun je ervoor zorgen dat al je maaltijden er een flinke hoeveelheid van bevatten?

Afvallen met eiwitten

E?n van de redenen dat eiwitrijke di?ten zo populair zijn, is dat ze je geweldig kunnen helpen om af te vallen. Eiwitten zorgen er, in tegenstelling tot koolhydraten, niet voor dat het insulinelevel in je bloed stijgt, zodat je lichaam niet zomaar vet op gaat slaan. Daarnaast kost het je lichaam relatief meer moeite om prote?nen te verteren: je verbrand er meer calorieën mee, en het duurt langer voor al het voedsel is opgenomen. Het gevolg is dat je langer het gevoel hebt dat je vol zit, waardoor je bij je volgende maaltijd minder zult eten. Zo wordt het dus heel eenvoudig om af te vallen!

Spieren kweken met eiwitten

Maar eiwitten zijn niet alleen geschikt voor mensen die ontevreden zijn met hun gewicht; ook wie flinke spierballen wil kweken, kan maar beter veel van dit macronutri?nt eten. Eiwitten zijn namelijk de belangrijkste bouwstof voor spierweefsel. Als je er onvoldoende van binnen krijgt, kun je trainen zoveel je maar wilt, maar veel sterker zul je er niet van worden. Niet voor niets drinken intensieve sporters vaak eiwitshakes na hun trainingen: daarmee kunnen hun spieren zich sneller herstellen en zullen ze dus sneller sterker worden! Ook voor mensen die willen afvallen is krachttraining overigens een aanrader: spieren verbranden immers veel meer calorieën dan vet.

Eiwitrijke maaltijden

Maar hoe zorg je nu dat je ook echt eiwitrijk eet? Het vereist vooral een andere manier van denken; in Nederland vormen koolhydraten als brood, pasta of rijst vaak de basis van onze maaltijden, en dat moet je zien te veranderen. Plan je maaltijden liever vanuit de eiwitten, dus begin met bijvoorbeeld vlees, vis, eieren of tofu. Bedenk vervolgens wat je bij die eiwitten eet. Geen inspiratie? Het internet staat gelukkig vol heerlijke recepten, waarmee je zonder moeite genoeg prote?nen binnenkrijgt. Zo gaat die omschakeling heel gemakkelijk!

Let jij op je eiwitinname? Gebruik je het voor en/of na sporten?
Over de auteur

Dylan Mouthaan

Facebook

Sport regelmatig en divers. Bewust bezig met voeding, and I love it. Next challenge: Hele marathon!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.