Do & Don’t tijdens kerst en Nieuwjaar

De feestdagen staan weer voor de deur. Een periode vol lekkernijen en verleidingen. Deze zijn voor mij soms moeilijk te weerstaan. Toch is het belangrijk om ook deze dagen te denken aan wat je precies eet. In ieder geval er bij stil staan wat je eet kan op voorhand geen kwaad. Voor mij is het dan altijd fijn om bewust te zijn van wat er precies zit in een recept. Dat maakt het een stuk makkelijker om de verleiding te weerstaan. Daarom zet ik voor mezelf (en voor jullie) de voedingswaarde van een aantal typische feestdagen lekkernijen op een rijtje.

1. Don?t: Slagroomsoesjes

Slagroomsoesjes zijn wat mij betreft heerlijk. Toen ik zag wat slechts één soesje bevat, viel ik bijna van mijn stoel. Dat wordt dan toch iets minder (of helemaal geen) soesjes eten. Slechts één soesje bevat namelijk maar liefst 54 calorieën. Eet je er drie, dan ben je al 162 calorieën verder. Daarnaast zit er 5,1 gram vet in en bevat zo?n lekker slagroomsoesje 1,4 gram koolhydraten. Als je het kan houden op één, kan dat dus best. Maar meer is eigenlijk echt niet aan te raden.

2. Do: fruit dippen in fruit

Tja, wat eet je dan als slagroomsoesjes zoveel calorieën bevatten? Gewoon heel gezond fruit! Maar voor de feestdagen is dat natuurlijk een beetje saai. Daarom kun je dit wat feestelijker maken door fruit in stukjes te snijden en in verschillende (gekleurde) schaaltjes te stoppen. Vervolgens maak je van fruit (bijvoorbeeld aardbeien) een dipsausje. Gewoon even kort in de blender en eventueel wat kaneel of honing toevoegen. Zo voelt fruit eten opeens heel feestelijk.

Voor meer inspiratie, bekijk ook onze gezonde en makkelijke snacks

3. Don?t: gevulde kalkoen

Een klassieker die niet van het kerstmenu af te schrappen is: de gevulde kalkoen. Al jaren maak ik mezelf schuldig aan het bereiden hiervan. Het kost een aantal uurtjes in de keuken, maar dan heb je ook wat. Toch gaat de kalkoen van het menu af. De gevulde kalkoen bevat namelijk 495 calorieën, 10 gram koolhydraten, 31 gram vet, 422 milligram natrium en 43 gram eiwit. Dat aantal is per portie en daarbij is niets anders gerekend. Je hebt dus alleen de gevulde kalkoen, zonder andere producten. Geen aardappels, extra groenten of saus meegerekend.

4. Do: gekookte koolvis

Vis is lekker en meestal ook gezond. In plaats van gevulde kalkoen, komt er daarom gekookte koolvis op mijn menu. Met wat gestoomde groenten is dat heerlijk. Wat nog heerlijker is: 100 gram gekookte koolvis bevat 101 calorieën, 22 gram eiwit, 1 gram koolhydraten en 1 gram vet. Dat is nog eens een verschil met gevulde kalkoen!

Voor meer inspiratie, bekijk ook onze gezonde en makkelijke avondeten

En hoe gaat jouw feestelijke maaltijd er uit zien?

Wat zijn jouw do & don?t voor de feestelijke maaltijden. Of vind je dat het allemaal moet kunnen, want het zijn tenslotte de feestdagen. Laat het weten!

Over de auteur

Dylan Mouthaan

Facebook

Sport regelmatig en divers. Bewust bezig met voeding, and I love it. Next challenge: Hele marathon!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.