De nieuwe Schijf van Vijf

Eind maart bracht het Voedingscentrum de nieuwe Schijf van Vijf uit. De schijf ziet er niet alleen anders uit, ook de informatie en adviezen aan de consumenten zijn veranderd. Wat is er anders? Waarom was deze verandering nodig? Wij zochten het uit.

Wat is de Schijf van Vijf?

De Schijf van Vijf is bedacht door het voedingscentrum en heeft tot doel mensen inzicht te geven in gezonde voeding. Op de Schijf van Vijf zie je eenvoudig welke productgroepen je moet eten en in welke verhouding om zo dagelijks alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. De verschillende groepen zijn dranken, groente en fruit, smeer- en bereidingsvetten en daarnaast nog twee grotere groepen: brood, graanproducten en aardappelen en tot slot zuivel, noten, vis, peulvruchten, vlees en ei.

Wat is er veranderd?

Voorheen werd 200 gram groente per dag geadviseerd, nu is dit 250 gram. Daarnaast worden wekelijks een portie peulvruchten en dagelijks een handje noten aanbevolen. Bewerkt vlees is niet meer in de Schijf van Vijf te vinden. Dagelijks een paar koppen groene of zwarte thee drinken is goed voor de gezondheid. Daarnaast worden ook producten uit blik of pot afgeraden vanwege de toevoeging van zout.

Waarom een nieuwe Schijf van Vijf?

Natuurlijk is de Schijf van Vijf niet een advies dat zomaar uit de lucht komt vallen. Er zit een hele wetenschap achter en deze wetenschap blijft nieuwe ontwikkelingen doormaken. Afgelopen jaar bracht de Gezondheidsraad de ?Richtlijnen Goede Voeding? uit. Op deze wetenschappelijke informatie is de nieuwe Schijf van Vijf gebaseerd.

Op de site van het voedingscentrum kun je onder andere de wetenschappelijke onderbouwingen voor de adviezen lezen. Ook vind je op die site een persoonlijk voedingsadvies dat rekening houdt met je leeftijd, geslacht en persoonlijke voorkeuren.

Vind jij het goed dat de Schijf van Vijf is aangepast? Gebruikte je het advies van het Voedingscentrum voorheen? En ga je dat nu (weer) doen? We horen het graag!

Over de auteur

Dylan Mouthaan

Facebook

Sport regelmatig en divers. Bewust bezig met voeding, and I love it. Next challenge: Hele marathon!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *