Bikram Yoga

Bikram Yoga!

Om structureel te bewegen is motivatie erg belangrijk, en deze motivatie verschilt van week tot week. Zolang sporten geen onderdeel is van je wekelijkse routine zal het waarschijnlijk meer energie kosten dan opleveren. Zodra je een keer overslaat ben je gelijk uit je ritme en kost het zelfs extra energie om weer aan de slag te gaan. Niet alleen structuur is belangrijk, ook afwisseling is een goede motivator. Ook ik heb soms moeite om mezelf te motiveren. Eenmaal in een neerwaarts spiraal is het lastig de draad weer op te pakken. In het kader van afwisseling probeerde ik daarom iets nieuws uit: Bikram Yoga. ik moest er aan geloven!

Wat is Bikram Yoga?

Bikram Yoga bestaat uit een 26-tal oefeningen en 2 ademhalingsoefeningen die in een verwarmde ruimte van 40 graden worden uitgevoerd. Het leuke is dat waar ook ter wereld je bikram yoga doet, de oefeningen altijd hetzelfde zijn en in dezelfde volgorde worden uitgevoerd. De combinatie van oefeningen maakt dat er zuurstofrijk bloed door heel je lichaam vrij komt. Ook wordt de ruggengraat en het zenuwstelsel gestimuleerd zodat dit een verhelderende werking heeft op lichaam en geest.

Een hele ervaring rijker!

Voorafgaand was ik licht sceptisch over yoga, al in het algemeen. Laat staan de “warme” variant. In het verleden heb ik voornamelijk balsporten beoefend en ben ik niet bepaald het type ?lenig?. Zal dit wel iets voor mij zijn en kan ik ?berhaupt al die oefeningen uitvoeren? Na het aanhoren van wat ervaringen van vrienden, was ik inmiddels toch wel erg nieuwsgierig geworden en waagde de poging.

En toen moest ik er echt aan geloven

Zodra je binnenkomt voel je direct de warmte van de oefenzaal en zonder jezelf enorm in te spannen merk je dat je lichaam hier direct op reageert. Langzaam stroomt de ruimte vol en na niet al te lange tijd zie je de ervaren yoga-ers al de nodige rek-en-strek oefeningen doen in posities waarvan je denkt ?zit ik hier in de beginnersklas??. Slik.

De les begint en er heerst een volkomen ontspannen sfeer. Er wordt gestart met een ademhalingsoefening en daarna ligt de focus vooral op jezelf. Rustig word je door de oefeningen heen gepraat en als je een oefening niet hebt begrepen kun je deze afkijken van degene voor je. Ga dus niet helemaal vooraan staan 😉 De oefeningen bestaan voornamelijk uit een combinatie van ademhaling, spierspanningen, balans en souplesse. Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt en jezelf uitdagen in de intensiteit van elke oefening.

Aanrader?!?

Het type inspanning is heel anders dan wat ik gewend ben (hardlopen, tennissen, balsporten). Ondanks dat je voor je gevoel minder fysiek bezig bent, gaat je hartslag wel degelijk omhoog en zweet je als nooit tevoren. Na afloop voel je je zeker voldaan en vooral ook heel erg moe. Je zult zien naarmate je vaker gaat, de oefeningen steeds beter en gaan en het je juist energie oplevert! Een leuke uitdaging voor als je een keer iets nieuws wilt proberen.

5 Tips voor Bikram Yoga

  • Kom op tijd zodat je een plekje kunt uitzoeken waar je je op je gemak voelt. Doe je het voor het eerst? Ga dan kun achterin staan zodat je kunt afkijken bij de oefeningen
  • Neem een licht ontbijt en drink vooral veel water. Je zult veel vocht verliezen
  • Vaak kun je een matje en een grote handdoek huren, maar een extra handdoekje voor je gezicht is erg prettig
  • Kleed je vooral heel luchtig, een kort broekje en een sport topje is echt voldoende
  • Neem douche spullen en drinkwater mee voor als je klaar bent

Dit is artikel is geschreven door Anouk van Viving.nl, een online lifestyle website boordevol inspiratie over eten, drinken, huis en tuin.

En hebben jullie al ervaringen met Bikram Yoga? Let us know!

Deel dit bericht met vrienden

Over de auteur

Dylan Mouthaan

Facebook

Sport regelmatig en divers. Bewust bezig met voeding, and I love it. Next challenge: Hele marathon!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.