Afvallen

Afvallen is één van de populairste onderwerpen als het om gezondheid gaat. Tegenwoordig ligt de norm voor een “normaal” gewicht erg hoog in de huidige maatschappij. En iedereen. Jij, ik. Die willen hier graag aan voldoen.

Ik start met waarom je zou willen afvallen. Want ja als je geen duidelijk doel voor ogen hebt waarom je wilt afvallen en wat je wilt bereiken, dan is het lastig om dit doel te behalen.

Waarom wil je afvallen?

Daar begint het mee. Doe je het voor jezelf? Voor iemand anders? Wat is je motivatie?

Er is een hele waslijst van legitieme redenen te noemen: Gezonder leven, last van lichamelijke klachten, verzorgder uiterlijk en lekker in je vel zitteen. Dit zijn maar een paar. En de lijst gaat door. Voor iedereen gelden andere motieven. Dus ook voor jou. Maar hoe val je nu af? Of blijf je slank?

Het start met een helder doel. En uit mijn ervaring merk ik voor mijzelf, vrienden en kennissen om mij heen dat starten zonder doel niet het gewenste effect oplevert. Dus start eerst met het opstellen van jouw eigen doel. Maar welke manieren zijn er?

Jezelf confronteren met je eigen situatie is hiervan een mooi voorbeeld. Dit in combinatie met een helder doel zorgt voor een goede start. Een doel maak je helder door die SMART (meer info) te formuleren. Heb jij je doel voor afvallen al bepaalt? Lees dan hieronder de 3 manier om echt af te vallen.

3 manieren om af te vallen

Simpelweg zijn er 3 belangrijke aspecten die een grote invloed hebben op het afvallen. En dat geldt ook voor slank blijven.

Je start met een gezonde voedingspatroon, sportroutine en verzorgt het mentale onderdeel. Negeer je het laatste, dan kunnen slechte gewoontes weer makkelijk snel terug keren. Dit toont de Universiteit van Wageningen ook aan (bron).

Heb jij het gevoel dat je op één van deze onderwerpen achterloopt? En dus afvallen in de weg zit? Hieronder geef ik je een aantal praktische tips om dit te verbeteren. Laat weten of dit ook voor jouw werkt!

STAP 1: Gezonde voeding

Starten met een gezonde maaltijd. Hoe komt het dat jij en ik hier niet altijd in slagen? We overdenken het feit dat je veel moeite moet doen om gezond te eten. Wat helpt? Hoe het simpel met Gezonde en gemakkelijke recepten. En werk met standaard recepten waar je op kan terugvallen. Zorg dat je tot 4 recepten uit het hoofd kent en daarbij dat je de ingredienten altijd in huis hebt.

Bekijk gezonde maaltijden

Meer over Gezonde voeding

STAP 2: Efficiente sportroutine

Pfff, ja maar ik ben druk met …. Ja, klopt. Tegenwoordig heeft iedereen een drukschema. Dit is een combinatie van de juiste prioriteiten stellen (Artikel van 4-hour work week auteur Tim Ferriss) en weten hoe je iets moet aanpakken. En vooral om te voorkomen dat je niet twee uur per dag moet sporten om het gewenste effect te krijgen. Dus hoe kan je efficient sporten, waarbij je afvalt en zelfs spieren opbouwt, zonder dat je hier veel andere zaken voor moet opgeven?

Bekijk work-outs

Meer Work-outs

STAP 3: Motivatie voor 10

Ja, morgen begin ik met afvallen. Ja mijn goede voornemen is een abonnement nemen bij de sportschool. Herkenbaar? Het zijn 1 van de veel gehoorde uitspraken. Miscchien herken je van vrienden of kennisen om je heen. Of heb jezelf er al op kunnen betrappen. Maar wat zijn de manieren om jezelf te motiveren?

Bekijk artikelen die jou motiveren

Meer over Motivatie