5 tips om een sportroutine op te bouwen

Voor mij is trainen niet de grootste uitdaging van de gezonde leefstijl. Maar dat is niet altijd zo geweest. Ook ik heb moeten zoeken naar een goede sport routine. Wat is nu d? manier om een goede routine op te bouwen waar je je aan blijft houden? Hier onder een 5 tips die daarbij kunnen helpen.

1. Kies een sport die je leuk vindt

Ik ben geen fan van cardio apparaten, ik ga liever buiten op een fiets zitten dan binnen op een hometrainer. Voor mijn cardio training probeer ik daarom zoveel mogelijk buiten te hardlopen. Het is belangrijk dat je het sporten tot iets maakt dat je leuk vindt, want anders zal je het snel vreselijk gaan vinden.

2. Doelen stellen

Als je niet weet waarom je iets doet, dan zal je je ook nooit aan een trainingsroutine kunnen houden. Het hebben van duidelijke doelen zoals bijvoorbeeld het trainen voor een hardloop wedstrijd, zal je motiveren om vol te houden. Hou je vooruitgang bij, dit zal je extra motiveren.

Ik heb een kalender op de koelkast hangen en mag lekker old school stickers plakken voor elke dag dat ik gesport heb en mijn voedingsdoelen heb bereikt.

3. Beloon jezelf

Er is geen betere manier om gemotiveerd te blijven om fit te worden dan beloning. Als je dus op de helft van je doel aankomt, beloon jezelf dan met iets leuks. Ik beloon me zelf altijd graag met nieuwe sportkleren.

Nieuwe sportkleding zorgen voor mij dat ik extra gemotiveerd blijf. Ik voel me altijd veel fijner in een leuke outfit en heb er ook echt meer zin in! Als ik weer nieuwe sportkleding heb, kijk ik echt heel erg uit naar mijn volgende work out. Ik wil mijn nieuwe sportkleding direct aan!

4. Kies een vast trainingsmoment

Kies ervoor om te trainen op het moment van de dag dat je jezelf het meest energiek voelt. Als je een ochtendmens bent, train dan als je wakker wordt. Als je je houdt aan een consequent trainingsschema zal je lichaam zich aanpassen, zodat je het meest effici?nt ? en met de minste uitputting ? op dat moment van de dag.

Ik weet dat ik na het avondeten heel moeilijk van de bank af kan komen om te sporten. Dit vermijd ik dan ook zo veel mogelijk en train indien mogelijk in de ochtend of direct na mijn werk. Mede blogger Dylan heeft ook geschreven hoe je sport routines kan samenvoegen in je normale dagelijkse routines.

Sport wanneer mogelijk

Niet iedereen kan elke dag sporten. Maar bewegen kan wel. Probeer in je lunchpauze een stukje te wandelen of doe een aantal oefeningen voor je gaat douchen. Hou in gedachten dat alles beter is dan niks doen.

Zet eens op een rijtje wat jouw valkuilen zijn, dan kun je ze proberen te voorkomen.

Deel dit bericht met vrienden

Over de auteur

Hester van Schaik

4 a 6 keer per week in de sportschool te vinden. En... de enige vrouw in dit team om voor wat diversiteit te zorgen. Last but not least: I love cookies!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *