Yoghurt vs kwark, wat zijn de verschillen?

Het belangrijkste verschil wat ik ontdekte is het verschil in oorsprong. Yoghurt is een echt melkproduct. Kwark stamt juist van kaas af. Aan de kwark wordt stremsel toegevoegd, wat afkomstig is van dieren. Daardoor is kwark niet vegetarisch. Dit verklaart ook waarom de concentratie eiwitten in kwark veel hoger is. De hoeveelheid eiwitten is namelijk de reden waarom kwark vaak wordt aangeraden als je gezond wilt eten.

De hoeveelheid vet

Niet alleen de hoeveelheid eiwitten verschilt. Ook de hoeveelheid vet die erin zit kan flink verschillen. Als ik je vertel dat dit tot wel honderd keer zoveel kan zijn verklaar je me misschien voor gek, maar het is echt zo. Al heb je het dan wel over het verschil tussen volle kwark waar tien gram vet in zit en magere kwark waar 0,1 gram vet in zit. Dus die vergelijking is misschien niet helemaal eerlijk.

Toch is het verschil in vetgehalte wel heel belangrijk. Doordat er meer vet in kwark zit, zitten er ook meer calorie├źn in. Dit moet je dus ook allemaal meetellen in je dagelijkse hoeveelheid die je binnenkrijgt. Daardoor past kwark wat minder goed in een mager voedingspatroon.

De gezondheidsverschillen

Wat mij ook opviel is dat yoghurt op een hele andere manier gezond is dan kwark. Dat komt omdat de stoffen die erin zitten heel anders op je lichaam werken dan de stoffen in kwark. Yoghurt is bijvoorbeeld heel goed voor je spijsvertering en de opname van voedingsstoffen in je lichaam. Dat komt doordat het gefermenteerd is. Bovendien zitten er bacteri├źn in. Daardoor werkt het als een probiotica en voel je je gezonder. Dit zijn de belangrijkste gezondheidseffecten van yoghurt.

Kwark daarentegen bevat huist veel calcium. Daardoor krijg je er dus sterke botten en mooie tanden van. Daarnaast bevat kwark de vitamine K2. Deze vitamine is goed voor je hart en je bloedvaten. De eiwitten bevorderen ook het herstellend vermogen van je lichaam. Dit zijn de belangrijkste effecten van kwark.

Conclusie

Er zijn flink wat verschillen tussen yoghurt en kwark te vinden. Het is alleen niet zo dat de ene beter voor je is dan de andere. Ze hebben allebei hun voordelen en hun nadelen. Persoonlijk zou ik dan ook allebei de producten zo nu en dan in mijn voedingspatroon opnemen door ze onderling af te wisselen. Zo pak ik de voordelen op mijn gezondheid van allebei mee en heb ik minder last van de nadelen.

Welke van de twee zou jij het liefst in je voedingspatroon opnemen?

Share this Post

Over de auteur

Dylan Mouthaan

Facebook Twitter

Sport regelmatig en divers. Bewust bezig met voeding, and I love it. Next challenge: Hele marathon!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *