Tabata workout, wat is het?

Naast fitness volg ik regelmatig groepslessen in de sportschool. Kickboksen (zaktraining), zumba en BBB zijn favoriet. Met krachttraining ben ik wel wat gewend, daar zoek ik dan ook niet de uitdaging. Een goede groeples is voor mij conditioneel aanpakken, veel zweten en bevat spreekwoordelijk alle hoeken van de sportzaal. Maar na een groepsles mis ik soms nog wel het krachtelement. Dan is een Tabata workout voor mij de uitkomst. Kort maar krachtig.

Tabata wat is dat?

Eerst een Wikipedia momentje; “Tabata is de naam van een type intervaltraining waarbij de sporter zelf de intensiviteit van de training kan bepalen. De gehele work-out duurt 4 minuten en bestaat uit acht intervallen. De high intensity training Tabata is vernoemd naar de Japanse onderzoeker Dr. Izumi Tabata.

En hoe werkt het?

Gebruik een stopwatch en bepaal welke oefeningen je gaat doen. Doe zoveel mogelijk herhalingen in 20 seconden, neem 10 seconden rust en herhaal deze cyclus in totaal 8 keer (20seconden + 10 seconden X 8 herhalingen is 4 minuten). Ik doe dit bij voorkeur met mijn vriend, want zelf heb ik niet de tijd om op een stopwatch te letten. Je denkt misschien 4 minuten is goed te doen, maar geloof me het is flink aanpoten. Tabata maakt je sterker, verbetert je conditie en versnelt je stofwisseling waardoor je gemakkelijk vet verbrandt. Het grote voordeel van Tabata is dat je zelf de oefening kan bepalen. Afhankelijk van welke groepsles ik heb gevolgd en welke spiergroep ik nog extra wil trainen, kies ik wat ik ga doen. Voorbeelden zijn:
  • Front squat
  • Burpees
  • Push-ups
  • Jumping jacks
Tabata is ook geschikt voor cardio training, en is bijvoorbeeld uit te voeren met sprinten of fietsen. Onthoud dat je zo snel en hard mag gaan als jouw lichaam toelaat. Luister dus naar je lijf en forceer niets. Bij front squats bijvoorbeeld, doe je er gedurende 20 seconden zoveel als je kunt, gevolgd door 10 seconden rust. Eitje? Doe je intervallen met gewichten om het moeilijker te maken. Tabata is een vorm van high intensity training (HIT) en is op zich al een hele workout. Wil je bijvoorbeeld thuis doen? Zorg dan dat je wel eerst een goede warming-up doet om blessures te voorkomen. Vind je 4 minuten toch wat te weinig? Kies een andere oefening en doe nog een rondje.

Laatste tip

Heb je nou niemand die de tijd voor je bij kan houden? Zoek dan even op Tabata stopwatch. Er zijn verschillende apps te vinden met een Tataba stopwatch bijvoorbeeld Tabata-Timer.

Share this Post

Over de auteur

Hester van Schaik

Twitter

4 a 6 keer per week in de sportschool te vinden. En... de enige vrouw in dit team om voor wat diversiteit te zorgen. Last but not least: I love cookies!

Reacties 2

  1. Pingback: Workout of the week #86 - Get Super Healthy

  2. Pingback: Workout of the week #97 - Get Super Healthy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *