Suikervrij leven

Voordelen van suikervrij leven

In dit artikel wil ik de effecten van suiker op je lichaam onder jullie aandacht brengen. Veel mensen beweren dat geraffineerde suikers gif zijn voor je lichaam en ze zitten, in mijn optiek, niet ver van de waarheid. Ik ontken niet dat je suikers nodig hebt. De suikers die goed zijn voor je lichaam haal je uit fruit en niet uit chocolade, ijs en meer van dit soort snacks.

Moeilijk pad

Het is een van de moeilijkste paden om te bewandelen in je leven. Je zult ontzettend veel moeite moeten doen om suikers te vermijden. In veel producten in de supermarkt zitten suikers die slecht voor je zijn. Zelfs in veel healthy snacks zitten veel suikers. Je eerste en belangrijkste taak is dan ook om stil te staan bij wat je meeneemt en de ingrediënten goed te lezen voordat je het in je karretje gooi. Ik heb je wellicht een beetje bang gemaakt met mijn opening dat een suikervrij leven één van de moeilijkste paden is om te bewandelen. Echter zijn de mooiste dingen in het leven de dingen waar we meer moeite voor moeten doen. Je zult ook zeker afkickverschijnselen ervaren maar het is het echt allemaal waard. Om je te overtuigen waarom je dit moet doen krijg je van mij 5 voordelen van suikervrij eten.

1. Afvallen

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen maar je zult echt afvallen als je start met suikervrij eten. Veel mensen kiezen overigens niet om suikervrij te eten om af te vallen maar hebben vaak een andere motivatie. Je moet overigens geen wonderen verwachten waarbij je binnen een maand mega veel kilo’s kwijtraakt. Je zult langzaam afvallen. Dit is ook de beste manier want te snel afvallen kan zorgen voor een jojo-effect.

2. Energieniveau

Hoewel afvallen vaak niet een belangrijk motief is om suikervrij te eten is meer energie dat wel. Veel mensen die ik heb gevraagd waarom ze suikervrij zijn gaan leven geven aan dat ze daarvoor weinig energie hadden. Ze zaten in een vicieuze cirkel waarbij ze suiker aten voor energie om vervolgens in een suiker dip te belanden en daar alleen nog uitkwamen als ze weer suiker aten. Het is ook bewezen dat geraffineerde suikers zorgen voor een dip in je bloedsuikerspiegel. Je zult echt serieus minder snel moe worden als je weinig tot geen suiker binnenkrijgt. Dit komt doordat je lichaam niet steeds een dip ervaart in je bloedsuikerspiegel en uiteindelijk een evenwicht vindt.

3. Geen eetbuien

Verrassing! Het eten van suiker is de grootste bron van je eetbuien. Doordat je lichaam suiker binnenkrijgt ontstaat de gewenning en behoefte aan steeds meer suikers. Zeg nou zelf, hoe groot is de kans dat je maar 1 snoepje eet en niet gelijk de helft van het zakje. De reden dat je eetbuien afnemen is omdat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft en niet steeds vraagt om suiker om uit de dip te komen.

4. State of mind

Je zult je steeds fitter voelen als je suikervrij eet maar ook vrolijker. De reden dat jij je fitter voelt komt doordat je meer energie hebt maar ook omdat je beter zult slapen als je minder tot geen suiker eet. Ook wordt het steeds makkelijker om leuke dingen te doen. Je zult merken dat je veel minder jezelf hoeft te pushen om te sporten of iets actiefs te doen met vrienden of je gezin. Je hebt gewoon meer energie en dit kun je hiervoor gebruiken. Een mooi bijeffect van sporten is weer dat het je vrolijker maakt omdat je lichaam endorfine aanmaakt.

5. Gezonder eten

Omdat je bewuster omgaat met suikers zul je beter opletten met wat je meeneemt. Ook zul je gezondere en betere producten meenemen die gewoon beter zijn voor je gezondheid. Gezonde voeding bevat gewoon meet mineralen en vitamines die je niet zo snel zult vinden in voeding met veel geraffineerde suikers. Tot slot wil ik That Sugar Film onder je aandacht brengen zodat je kunt zien wat het effect van suiker is op je lichaam. Je zult versteld staan van het negatieve effect en ik hoop dat het je stimuleert om in ieder geval minder suikers te eten.

Share this Post

Over de auteur

Erhan Toz

Sport freak in hart en nieren. Inmiddels een van de meest fanatieke sporters van de groep. Next challenge: Kwart triathlon!

Reacties 1

  1. Pingback: Top 3 populairste sport & gezonde voeding artikelen in 2016 - Get Super Healthy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *