MyFitnessPal

mijn ervaringen met MyFitnessPal

Je denkt bewust te eten maar ondertussen krijg je veels te veel calorieën binnen. Ook ik had hier regelmatig mee te maken totdat ik de app MyFitnessPal ontdekte. In dit artikel vertel ik jullie waarom ik het ben gaan gebruiken en wat de voordelen zijn voor jou om het ook te gebruiken.

Waarom MyFitnessPal

Omdat ik veel sport eet ik ook veel. Ik heb nou eenmaal meer calorieën nodig om geen afbreuk te doen aan mijn spiermassa en niet af te vallen. Echter had ik de neiging om altijd meer te eten. Ook op niet trainingsdagen. Dit had als effect dat ik veel moeite moest doen om mijn vetpercentage onder controle te houden. Het is dan ook erg moeilijk om in te schatten hoeveel calorieën je binnenkrijgt als je dit niet bijhoudt.

Naast de mogelijkheid om je calorie inname onder controle te krijgen ontstaat door de app ook een bewustwording van de voedingsstoffen die je binnenkrijgt. Je leert al heel snel dat noten ontzettend veel calorieën bevatten en maakt daardoor op de duur de keus om niet 100 gram te eten maar 50 gram waardoor je 300 calorieën overhoudt om iets anders voor te eten. Denk hierbij aan een appel, een banaan en 3 mandarijnen in plaats van 50 gram noten.

Het is belangrijk om een goede balans te vinden in je voeding. Ook hierin geeft deze app je inzicht. Het zal je verbazen hoeveel inzicht je krijgt in de hoeveelheid eiwitten, koolhydraten, vetten die je binnenkrijgt maar ook suiker en vitamines.

Wat mij verder nog erg goed bevalt is dat je zelf kunt aangeven wat je huidige gewicht is en wat je streefgewicht is. Op basis hiervan krijg je een calorie inname per dag toegewezen. Je kunt verder als aanvullend doel aangeven of 0,2 kilo of 0,5 kilo wilt aankomen of afvallen. Ook kun je als doel kiezen om op je huidige gewicht te blijven.

Een ander groot voordeel is dat MyFitnessPal een ontzettend grote database met daarin allerlei voedingsmiddelen. Het heeft zelfs de mogelijkheid om de barcode te scannen van een product waardoor alle, mits deze beschikbaar zijn, gegevens naar boven komen. Belangrijk is wel dat het door gebruikers is toegevoegd dus ik raad aan om het altijd te checken met de verpakking.

Naast de functionaliteit in de app kun je ook een koppeling maken met andere apps. Denk hierbij aan Runkeeper, Nike+ en meer soortgelijke workout trackers. Hierdoor worden de calorieën die je met een activiteit hebt verbruikt toegevoegd aan je dag inname waardoor je meer calorieën mag nuttigen. Naast minder is het zeker belangrijk om voldoende calorieën en voedingsstoffen binnen te krijgen.

Veel mensen denken dat minder beter is in het geval van calorieën maar dit is niet altijd het geval. Als je minder binnenkrijgt dan je verbruikt dan val je inderdaad af. Maar als je te weinig binnenkrijgt dat zul je spieren afbreken en je gezondheid schaden.

Zijn er nadelen voor het gebruik van deze app. De grootste nadeel vind ik dat je op een gegeven moment wel klaar bent met alles bij te houden maar hier kan de app niet veel aan doen. Misschien kan een spelelement ervoor zorgen dat je het heel lang volhoudt. Mijn oplossing voor dit probleem is heel simpel. Ik heb 1 keer per week een snackdag en hou dan niets bij in de app. Dit voelt voor mij erg bevrijdend. Wil je ook weten hoeveel je eet en wat voor voedingsstoffen je binnenkrijgt. Download dan MyFitnessPal en je zult snel resultaat zien.
Over de auteur

Erhan Toz

Sport freak in hart en nieren. Inmiddels een van de meest fanatieke sporters van de groep. Next challenge: Kwart triathlon!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *