Lichaamstypen

Lichaamstypen

Er zijn overweldigend veel verschillende trainingsprogramma’s, supplementen, diëten. Het lastige is dat ieder programma en/of dieet anders is en elkaar zelfs vaak tegenspreekt. Dit leidt ertoe dat je de sportschool in duikt met het idee om op korte termijn resultaat te behalen. Echter is dit lastiger dan je denkt en het komt met name door het type van jouw lichaam. In dit artikel lichten we de drie lichaamstypes toe en hoe jij je training en voeding hierop af moet stemmen om sneller resultaat te behalen.

Gelukkig zijn er maar drie lichaamstypes waardoor het niet heel moeilijk is om te achterhalen welke type jij bent. De verschillen zijn ook echt overduidelijk en jij weet na het lezen van de drie toelichten over de types vrijwel meteen welke type jij bent. Om precies te zijn ben jij een ectomorph, mesomorph of endomorph.

Ectomorph

Ectomorphs zijn licht van gewicht en hebben smalle gewrichten en lange spieren. Over het algemeen hebben ectomorphs dunne ledematen met dunne, niet brede schouders. Hieronder een lijst van de typische karakteristieken van een ectomorph.

  • Smal delicaat postuur en bottenstructuur
  • Komt zeer moeilijk aan in gewicht
  • Smalle schouders
  • Platte borst
  • Dun
  • Snelle metabolisme

Ectomorph

Het leven van een ectomorph wordt lastig als hij of zij spiermassa op wilt bouwen. Echter is het zeker wel haalbaar om goede resultaten te halen. Dit vraagt wel moeite want als ectomorph moet je echt meer eten dan de andere twee types om in massa aan te komen. Omdat je als ectomorph een snelle metabolisme hebt zorgt dit ervoor dat je veel calorieën verbrand en dus extra veel moet eten. Het wordt zelfs aangeraden om voor het slapen nog te eten om spierafbraak te voorkomen.

De trainingen van een ectomorph moeten kort en intens zijn waarbij je focust op grote spiergroepen. Denk hierbij aan de routine waarbij je op dag 1 borst combineert met biceps. Dag 2 schouders met buik, dag 3 rug met triceps, dag 4 benen.

Mesomorph

Mesomorphs hebben een grote bottenstructuur, grote spieren en een van nature atletisch lichaam. Mesomorphs hebben de beste lichaamsstructuur voor bodybuilding. Als mesomorph is het erg gemakkelijk om aan te komen maar ook af te vallen. Daarnaast ook nog eens van nature sterk waardoor je de ultieme basis hebt voor het bouwen van spiermassa. Hieronder een lijst van de typische karakteristieken van een mesomorph.

  • Atletisch
  • Over het algemeen een harde lichaam
  • Goed gedefinieerde spieren
  • Langwerpig gevormde lichaam.
  • Sterk
  • Komt snel aan in spiermassa
  • Komt sneller aan in vet vergeleken met een ectomorph

mesomorph

Zoals ik eerder al aangaf reageer je als mesomorph het beste op gewichttraining. Je zult ook snel resultaat zien, vooral als je net begint met gewichttraining. Een grote nadeel van mesomorph is dat je sneller aankomt in vet vergeleken met een ectomorph. Dit zorgt ervoor dat je goed op je calorieinname moet letten. De beste trainingscombinatie is gewichttraining met cardio. Denk aan dezelfde traingsschema van de ectomorph aangevuld met een dag hardlopen, fietsen of een andere vorm van cardio.

Endomorph

Het lichaam van een endomorph is massief en over het algemeen zacht. Als endomorph kom je snel aan in vet en minder snel in spiermassa. Vaak zijn endomorphs ook korter van bouw met dikke armen en benen. De spieren van een endomorph zijn wel erg sterk. Vooral de bovenbenen. Als endomorph zul je merken dat je uitzonderlijk goed bent in squaten. Hieronder een lijst van de typische karakteristieken van een endomorph.

  • Zacht en rond lichaam
  • Komt zeer makkelijk aan in spiermassa en vet.
  • Kort postuur
  • Moeite met afvallen
  • Weinig definitie in spieren
  • Langzame metabolisme

Endomorph

Qua training is het voor endomorphs erg makkelijk om aan te komen in gewicht. Helaas gaat het aanmaken van vet ook snel waardoor een groot deel van het aangekomen gewicht geen spiermassa is. Om de hoeveelhied vet onder controle te houden moet een endomorph altijd cardio combineren met iedere training. Je kunt dan denken aan de eerder omschreven trainingsschema waarbij je start of afsluiten met hardlopen of fietsen.

Combinatie

De eerder omschreven lichaamstypes zijn niet in steen gehouwen. Er zijn veel mensen die ene combinatie hebben van twee types. In dat geval is het iets laster om te definiëren wat voor jou het beste is en het belangrijk om te proberen. Echter zijn er maar twee combinaties mogelijk waardoor je snel kunt achterhalen welke combinatie jij bent. Als combinatie ben jij ectomorph/mesomorph of mesomorph/endomorph.

Op basis van de bovenstaande omschrijvingen kun jij je lichaamstype achterhalen. Maak hier ook echt gebruik van omdat het essentieel is in het bereiken van de gewenste resultaten. Ieder type kan het gewenste resultaat van een gespierde lichaam behalen als je maar je best doet en in acht neemt hoe jouw lichaam met voeding omgaat en reageert op trainingen.

Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *