Mijn ideale start van de dag

Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Je ontbijt overslaan kan vervelende gevolgen hebben. Sommige onderzoeken beweren zelfs dat het een groter risico op een hartaanval veroorzaakt (bron). Het beïnvloed je eetgedrag voor de rest van de dag, met als gevolg snacken overdag en in de avond. En dat is wat we allemaal graag willen voorkomen.

Inmiddels 5 jaar geleden was ik niet bepaald het goede voorbeeld. Ik sloeg het ontbijt vaak over. Brood kreeg ik niet door mijn keel met als gevolg veel snacken, met name suiker. Resultaat, door de dag heen schommelingen van mijn energiepeil. Gelukkig is dat veranderd. Hoe heb ik dat opgelost?

Ideale ontbijt, waar bestaat dat uit?

Waar voldoet een een gezond ontbijt dan aan? Een gezond ontbijt bevat vezels, eiwitten, koolhydraten, vitamines en mineralen. Vermijd (verzadigd) vet en toegevoegde suiker. Voor de afvallers onder ons, starten met een ontbijt zorgt voor een snellere stofwisseling!

Mij ontbijt bestaat uit 4 dingen. Een kommetje met magere yoghurt met zelfgemaakte muesli. Hieronder een mijn mixes. Daarbij drink ik veel water en neem ik een eiwitpoeder shake. Ik vul dit aan met extra vitaminen en mineralen.

Ingrediënten muesli

De onderstaande ingrediënten gebruik ik inmiddels standaard.
  • Magere yoghurt of (franse) kwark
  • Chiazaad
  • Cacao nibs
  • Pompoenpitten
  • Kokosreepjes
  • Goij bessen
  • Hazelnoten bruin
  • Oatmeal
  • Basis muesli mix, verkrijgbaar bij elke supermarkt
  • Cranbarries
  • Hennepzaad
  • Lijnzaad gebroken
  • Amandelstukjes
  • Bijenpolen (Let op, erg sterk van smaak)
Bovenstaande producten zijn verkrijgbaar bij Bodyenfitshop.nl.

Extra smaak?

Voor extra smaak, voeg cacao poeder en kaneel toe. Nog gezond ook! Nog niet zoet genoeg? Voeg dan vruchten toe. Ik maak gebruik van diepvries vruchten zoals mango, bosvruchten en granaatappelpitjes. Die kan je bij de Albert Heijn halen in kleine doosjes bij het vriesvak. De vruchten haal ik de avond ervoor uit de vriezer en leg deze in de koelkast.

Shake

De Eiwitpoeder shake vul ik aan met Premium Superfood Blend van Body&Fit Shop. 1 schepje eiwitpoeder (smaak vanille) van 20 gram is voldoende. Sport je die dag, neem dan 1 schepje extra na het sporten. Vul dit aan met 1 shepje Superfood Blend. In het begin is het even wennen aan de smaak, maar daarna is het goed te doen.

Water

Water drinken, lekker! Ik gebruik daarbij een Dopper, die ik de hele dag door. 1 nadeel, je moet vrij veel naar de wc.

Vitaminen

1 capsule van Multi vitaminen en 2 capsules visolie, beide van Body & Fit Shop.

Is dit ook jullie ideale ontbijt?

Dit is dus mijn ontbijt. Het kan vrij indrukwekkend over komen, maar zodra je eenmaal je eigen muesli mix hebt gemaakt is het eitje. Ik ben benieuwd hoe jullie ontbijten. Laat het ook weten of je mijn ontbijt gaat proberen en hoe het bevalt!

Share this Post

Over de auteur

Dylan Mouthaan

Facebook Twitter

Sport regelmatig en divers. Bewust bezig met voeding, and I love it. Next challenge: Hele marathon!

Reacties 3

  1. Annet Brons

    Tip over eiwitinname: je lichaam neemt niet meer dan 20-25g eiwit per 3 uur op. Een ontbijt met 2 scoops eiwitpoeder en magere yoghurt (200ml) bevat 48 g eiwit! Het teveel aan eiwit wordt verbrand of opgeslagen als vet. De afbraak van lichaamseigen eiwit kan toenemen wanneer er ‘chronisch’ teveel eiwit per eetmoment wordt gegeten. Hou het bij 20 g eiwit per 3 uur voor optimale spieropbouw…en daarbij dan wel ook optimaal (kracht)trainen! Anders is de hoge inname eiwit niet functioneel en heb je kans op gewichtstoename (vet%). Optimale totale eiwitinname bij intensief sporten ligt ongeveer tussen 1.2-1.8 g eiwit per kg lichaamsgewicht. Uiteraard is dit afhankelijk van wat je doet en wat je doel is.
    Succes! Annet, sportdietist

  2. nicole

    Hoi super de tips van je. Maar voor mij is t wel handig als je erbij zet hoeveel je van alles erin doet. Ben begonnen met sporten en wil graag afvallen. Nu zie ik je ontbijt recept maar er zou zelf niet weten hoeveel je van alles erin doet.

    Gr nicole

  3. Pingback: Eetbuien, wat nu?! - Get Super Healthy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *