ervaringen bootcamprun

Ervaringen Bootcamprun 2016

Vandaag een artikel van onze nieuwe gastblogger Eefje. Eefje heeft meegedaan aan de Bootcamprun in Alkmaar en deelt haar ervaringen met jullie. Zij neemt jullie mee in haar voorbereiding naar deze run toe en hoe ze de run zelf heeft ervaren. Afsluitend nog een aantal tips voor jullie.

Voorbereiding

De naam zegt het eigenlijk al, dit is niet zomaar een run maar een run met bootcamp-onderdelen en obstakels! Er zijn verschillende afstanden die je kunt lopen, de 6 kilometer, de 12 en de 18. Net zoals voorgaande jaren, ging ik dit jaar voor de 12 kilometer. En ja, hoe train je voor zoiets? Wat betreft de obstakels heb ik mij laten verrassen maar wat betreft het hardlopen heb ik wel een kleine voorbereidende training gehad. Twee weken terug heb ik namelijk een interval-training gedaan waarbij we (ik deed dit met mijn crossfitmaatjes) 4,5 minuut op zo’n 70% van ons kunnen moesten hardlopen en daarna 2 minuten gingen wandelen. Dit hebben we zo’n 8x gedaan met tussendoor nog wat leuke oefeningen in het water. Lees: naar de overkant zwemmen met een blok hout in je hand zonder dat deze nat wordt.

Bootcamprun

Maar nu de Bootcamp Obstacle Run. Voor de start begonnen we met een gezamenlijke warming-up. De opzwepende muziek en de aerobic-achtige oefeningen zorgden ervoor dat de zweetdruppeltjes al aardig over mijn rug begonnen te stromen. Gelukkig mochten we vrij snel het water in en dat werkte erg verkoelend. De sfeer was goed, iedereen was vrolijk en het leukste, iedereen helpt elkaar. Niet alle obstakels zijn voor iedereen haalbaar, maar met een beetje hulp lukt het de meeste deelnemers toch om het obstakel te overwinnen.

Bij de meeste obstakels is er ook een variatie voor de iets minder fitte, sterke, lenige deelnemer dus mocht je twijfelen over je behendigheid, dat is geen excuus! Ik heb bij een aantal obstakels ook wat hulp gehad, dat was maar goed ook, anders stond er ik nu vast nog…

Wat de bootcamp-onderdelen betreft, hebben we stukken gerend met lege biervaten, zandzakken, boomstammen en hebben we ons op moeten drukken. Gewoon de kleinste boomstammen uitzoeken en de push-ups lekker op je knieën doen.

De obstacles

De leukste obstakels vind ik die met veel modder. Zoals je op deze foto kunt zien, had ik qua modder niets te klagen.

  • heavy-duty
  • modder

De iets minder leuke obstakels vind ik de obstakels die ik niet kan 🙂 Het zijn vooral de obstakels waarbij je hangt aan bijvoorbeeld ringen of aan een touw. Op de 1 of andere manier is mijn grip nog niet helemaal wat het moet zijn, goed trainingsdoel dus!

Als klap op de vuurpijl stond er aan het eind van het parcours een 10 meter hoge glijbaan waarbij je in het water belandde. Ik had vroeger de wens om ooit eens mee te doen met te land, ter zee en in de lucht, nou, deze glijbaan kwam wel aardig in de buurt!

  • bomb-slide
  • monkey-bar

Tips Bootcamprun

Ga je binnenkort ook een obstaclerun doen of wil je volgend jaar meedoen? Hier alvast wat tips:

  • Doe een lange broek aan.
  • Drink minimaal 1 liter water voordat je begint.
  • Eet een koolhydraatrijke maaltijd vooraf.
  • Zorg voor een eiwitrijke maaltijd/snack na de run.
  • Draag kleding die vies mag worden/kapot mag gaan en neem schone kleding mee.
  • Ga met een groepje; gezellig en je kunt elkaar helpen.
  • Doe een aantal loop/intervaltrainingen vooraf.
  • Zorg voor goede hardloopschoenen.

Wil je meer lezen over de ervaringen van Eefje. Kijk dan op Createve.nl

Share this Post

Over de auteur

Gast auteur

Regelmatig schrijven auteurs met een passie voor sport en gezond eten voor Get Super Healthy. Voel jij je ook aangesproken? Meld je aan en wie weet staat je binnenkort ook hier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *