3 eetgewoontes die je moet afleren

Naast voldoende lichaamsbeweging is de juiste manier van eten en drinken ook van belang om gezond af te vallen. Helaas maken veel mensen de verkeerde keuzes waarmee afvallen juist moeilijker wordt of erger nog, je zelfs aankomt! Door schade en schande wordt men wijzer, dit zijn de eetgewoontes die ik heb afgeleerd:

1. Uithongeren

Wat er niet bij komt hoeft er ook niet af. Dat klinkt logisch maar jezelf uithongeren brengt jouw lichaam in paniektoestand. Elke keer als er wat eten in je maag komt wordt deze energie opgeslagen in de vetcellen. Die vetcellen verdwijnen niet, daardoor ontstaat het jojo-effect. Eet verstandig en regelmatig, dan verbrand je de calorieën effectief zonder hongergevoel.

Ik heb dit zelf opgelost door dagelijks een vaste eetroutie aan te houden. In de ochtend voor werk eet ik altijd yoghurt met muesli mix, appel in stukjes en een mix van Cacao- en kaneelpoeder. Lees meer over mijn gezonde ontbijt, inclusief alle ingrediënten.

Tijdens de lunch eet ik nog “gewoon” op het werk. Dit zijn meestal broodjes. En ja, niet extreem gezond, maar wel lekker :). In Rond een uur of 3/4 dan pak ik mijn meegebrachte salade mee. Vaak met tomaten, paprika, tonijn en bonen/linzen. Met avondeten hou ik geen dagelijks routine bij, omdat ik simpelweg niet elke avond thuis eet.

2. Vruchtensappen

Appelsap is gezonder dan cola toch? Dat zou je denken maar heldere appelsap is gewoon suikerwater, alle vezels en vitamines van het vruchtvlees zijn verwijderd. Ook sappen met vruchtvlees geven je teveel calorieën omdat je niet merkt hoeveel je binnen krijgt. Twee hele sinaasappels vullen veel meer dan één glas sinaasappelsap en ze bieden veel meer bouwstoffen voor je lichaam.

3. Energierepen

Ik had het idee opgevat dat energierepen goede hongerstillers waren. Daarom nam ik altijd een paar repen mee op pad. Tot ik er achter kwam dat die “energie” niets meer was dan suiker. Er zaten meer lege calorieën in die energie reep dan in een schaaltje chips! Nu kies ik voor gezonde tussendoortjes zoals een banaan, worteltjes of een handjevol cashewnoten. Maar als je dan toch af en toe behoefte hebt aan een energiereep, maak ik hem dan zelf. Een lekker recept voor chocolade energierepen.

Eten hoort ook bij afvallen. Kies de juiste voedingsmiddelen en voorkom dat hongergevoel. Met gezonde tussendoortjes blijft jouw maag gevuld zonder dat je buik dikker wordt!

Wat zijn de gezonde tussendoortjes die jou de dag door helpen?

Share this Post

Over de auteur

Dylan Mouthaan

Facebook Twitter

Sport regelmatig en divers. Bewust bezig met voeding, and I love it. Next challenge: Hele marathon!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *