Eetbuien

Eetbuien, wat nu?!

Als je bezig bent met een gezonde levensstijl kan het ontzettend vervelend zijn als je last hebt van eetbuien. Er zijn verschillende redenen waarom eetbuien ontstaan, maar gelukkig heeft niet iedereen er last van. Voor wie er wel last van heeft kan het ontzettend demotiverend zijn als je weer hebt toegegeven aan de verlangens om te eten. Hoe kun je deze eetbuien tegenhouden of zelfs voorkomen?

Wat kan de oorzaak zijn van een eetbui?

Er kunnen verschillende oorzaken zijn die een eetbui veroorzaken, een daarvan is stress. Stress kan komen door bijvoorbeeld werk of school. De werkdruk kan hoog zijn, de relaties met collega’s verlopen slecht of je baas loopt weer eens achter je aan omdat je harder moet werken. Stress kan vervelend zijn en om de stress te verminderen kan het lichaam aangeven om veel eten. Vaak zijn dit dan producten met veel suiker of vet. Dit is natuurlijk het laatste wat je wilt eten als je bezig bent met een sportdieet of gewoon een gezond leven wilt leiden.

Daarnaast kun je ook door verveling of gebrek aan structuur gaan eten. Dit betekend dat zodra je op de bank zit en wat televisie zit te kijken of een andere bezigheid wat geen inspanning vereist, je een soort drang krijgt om te eten. Dit komt puur uit verveling, je lichaam geeft aan dat er een soort van leegte binnenin zit.

De laatste veelvoorkomende oorzaak is simpelweg diëten. Als je te streng voor jezelf bent bij een dieet, door bijvoorbeeld tegen jezelf te zeggen dat je geen ‘ongezonde’ dingen mag eten zoals koek en snoepgoed, kan je lichaam verlangen naar dit soort producten.

Hoe voorkom ik een eetbui?

Als je last hebt van stress is het handig om te kijken waardoor je stress hebt en hoe je dit kunt veranderen. Lukt het niet om de oorzaken van je stress op te lossen, dan is het handig om te kijken naar wat je kunt doen om je stress te verminderen. Dit ligt bij iedereen weer persoonlijk. Je kunt bijvoorbeeld vaker afspreken met mensen die je mag, of elke dag sporten (als je dat al niet doet).

Mis je structuur in het verloop van een dag, dan is het handig om wat meer structuur in te brengen. Dit kan door bijvoorbeeld voordat een dag begint al een planning te hebben met wat je gaat doen. Met een planning bedoel ik dan niet alleen de tijden wanneer je gaat eten, werken of sporten, maar ook uitgebreider zoals televisie kijken, boodschappen doen etc. Door veel op een dag in te plannen voorkom je ook dat je last hebt van verveling. Heb je alsnog last van verveling, probeer dan altijd activiteiten zoals een spelletje, bij de hand te hebben.

Wees ook niet te streng voor jezelf! Je mag echt wel af en toe wat lekkers hebben. Niet alleen kun je het gebruiken als een beloning voor bijvoorbeeld aan het einde van de week, maar ook voorkom je dat je lichaam verlangt naar zoetigheid of vettige producten. Ook is het zo dat met een streng dieet een jojo-effect kan worden veroorzaakt omdat zodra je stopt je weer meer voeding binnenkrijgt wat kan resulteren tot gewichtstoename.

Voedingstips nodig?

Ontvang de laatste nieuws direct in je mailbox of like onze Facebook pagina

Ik kan een eetbui echt niet voorkomen, wat nu?

Soms kan het voorkomen dat ondanks je pogingen om een eetbui te voorkomen, je toch een eetbui krijgt. Het belangrijkste is om niet toe te geven aan het gevoel om te eten, zelfs niet één hapje. Door een hapje te nemen kun je juist gaan beginnen met eten. Leid jezelf zoveel mogelijk af, ga bijvoorbeeld een rondje fietsen. Dit is ook nog eens gezond! Probeer ook niet te veel lekkere dingen in huis te halen die je kunt pakken bij een eetbui. Dit kan alleen maar motivatie zijn om juist wel toe te geven.

Als het echt niet lukt om je in te houden, is het handig om te proberen of je dan alleen wat fruit, noten of andere gezonde snack kunt pakken. Een appel is toch weer beter als een aantal koekjes. Als dit niet lukt is het jammer, maar wees dan niet boos op jezelf. Soms kan het nou eenmaal lastig zijn om altijd maar gezond te eten, zeker met alle voedselreclames om ons heen. Laat de moed niet in je schoenen zakken!

Extra tips

Heb jij een extra tip? Laat het hieronder weten!

Share this Post

Over de auteur

Dylan Mouthaan

Facebook Twitter

Sport regelmatig en divers. Bewust bezig met voeding, and I love it. Next challenge: Hele marathon!

Reacties 2

  1. Pingback: Top 3 populairste sport & gezonde voeding artikelen in 2016 - Get Super Healthy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *